Natur og Teknologi

Natur og teknologi

Formålet for faget natur og teknologi

Formålet med natur/teknologi-undervisningen er, at eleverne skal opleve, iagttage og eksperimentere med naturfaglige emner for at skabe glæde, nysgerrighed og engagement for naturen og miljøet.

Eleverne skal få lyst til at stille spørgsmål og opleve glæden ved at samarbejde, når de skal lave fælles undersøgelser. De skal lære om sig selv og samspillet mellem menneske og natur, og derigennem opnå ansvarlighed for miljøet.

På Refsvindinge Friskole består faget natur/teknologi af en biologisk, en geografisk og en teknologisk del. Natur/teknologi er skemalagt fra 2. klasse til og med 6. klasse, men der arbejdes også med enkelte emner i børnehaveklassen og i 1. klasse.

Fra Refsvindinge Friskole er der gode muligheder for at komme til skov, vand og marker med eleverne. Når der arbejdes med nogle emner, der foregår i disse områder, vil vi gerne give eleverne glæden ved at undersøge og eksperimentere i naturen på forskellige måder og lære dem at forstå og passe på naturen.

Vi tager os den frihed at disse delmål er pejlemærker, som vi tager udgangspunkt i eller skaber rammen for vores undervisningen. Vi vil gerne kunne gribe et emne eller et fænomen, som eleverne er optaget af, eller som er højaktuelt, og arbejde med dette, for at lave en mere levende og nærværende undervisningen.

Efter hver af klassetrinene 2., 4. og 6. klasse er fastlagt en række delmål, som falder inden for kompetenceområderne undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation. Disse uddybes i det følgende.

Delmål efter 2. klasse

Udgangspunktet i natur og teknologi vil være i den nære omverden, altså børnene selv, deres sansning, iagttagelse og eksperimenter.

Glæden ved at gå på opdagelse, lave små forsøg, undersøge og skabe noget vægtes højt. Vi vil arbejde med forskellige emner, bl.a.: sten, vand, dyr herunder vinterens fugle og kriblekrabledyr, planter, elektricitet og teknologiforståelse.

Inden for kompetenceområdet undersøgelse er målet, at undervisningen skal lede frem mod, at eleverne tilegner sig viden, kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til:

  • at anvende viden om enkle undersøgelsesmetoder til at udføre undersøgelser ved brug af simpelt udstyr.
  • at undersøge og forstå enkle mekanismer fra hverdagen.
  • at kende til menneskets sanser.
  • at undersøge og opnå viden om vejr, vands tilstandsformer og om lysets karakteristika.
  • at indsamle og undersøge organismer i den nære natur og derved opnå viden om dyr, planter og svampe.
  • at skelne mellem virkelighed og model samt opnå viden om naturtro modeltyper.
  • at beskrive genstande fra hverdagen ved hjælp af skitser og billeder.
  • at fortælle om kroppens opbygning ved hjælp af modeller.
  • at illustrere vejr og årstider samt berette om dagslængde, temperatur og nedbør.
  • at fortælle om organismers opbygning ved hjælp af modeller.
  • at stifte bekendtskab med programmering, kodning og teknologiforståelse.

Inden for kompetenceområdet modellering er målet, at undervisningen skal lede frem mod, at eleverne tilegner sig viden, kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til:

  • at skelne mellem virkelighed og model.
  • at beskrive genstande fra hverdagen med skitser og billeder.
  • at fortælle om kropsdelene på en model af menneskekroppen.
  • at fortælle om organismers opbygning med enkle modeller.
  • at illustrere vejr og årstider.

Inden for kompetenceområdet perspektivering er målet, at undervisningen skal lede frem mod, at eleverne tilegner sig viden, kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til:

  • at relatere viden fra natur/teknologi til sig selv og det nære område.
  • at fortælle om ressourcer fra hverdagen.
  • at anvende viden om enkle sundhedsråd til samtale om og forholde sig til egen hverdag.
  • at fortælle om sammenhænge mellem sol, døgn og årstider.
  • at fortælle om ændringer i naturen knyttet til årstiderne i Danmark.
  • at kende organismers årscyklus.

Inden for kompetenceområdet kommunikation er målet, at undervisningen skal lede frem mod, at eleverne tilegner sig viden, kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til:

  • at anvende viden om enkle måder at beskrive resultater og erfaringer.
  • at anvende enkle fagord og begreber såvel mundtligt som skriftligt.
  • at orientere sig i en enkel fagtekst og gennemskue formålet.

Delmål efter 4. klasse

Inden for kompetenceområdet undersøgelse er målet, at undervisningen skal lede frem mod, at eleverne tilegner sig viden, kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til:

  • at sortere og klassificere.
  • at have viden om enkle undersøgelsers muligheder og begrænsninger.
  • at have viden om materialer og stoffer i produkter.
  • at designe og afprøve enkle produkter.
  • at deltage i dissektion af dyr.
  • at have viden om åndedræt og blodkredsløb hos mennesker og dyr.
  • at indsamle og bestemme dyr, planter, svampe og sten, herunder med digitale databaser.
  • at have viden om dyrs og planters levesteder og livsbetingelser.
  • at udføre enkle undersøgelser om atmosfærisk luft og lys.
  • at have viden om nedbør, vind og temperatur.
  • at kunne anvende og udvikle simpel programmering og kodning.

Inden for kompetenceområdet modellering er målet, at undervisningen skal lede frem mod, at eleverne tilegner sig viden, kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til:

  • at konstruere enkle modeller.
  • at anvende enkle modeller til at vise helheder og detaljer.
  • at lave elektriske kredsløb ud fra enkle diagrammer.
  • at have viden om lokalområdets forsynings- og afledningssystemer.
  • at fortælle om menneskers og dyrs indre og ydre opbygning med modeller
  • at have viden om illustration af blodkredsløbet.
  • at forklare signaturers betydning på enkle kort, herunder på digitale kort.
  • at udpege plantebælter og klimazoner på enkle kort, herunder på digitale kort.
  • at illustrere nedbør og temperatur over tid.
  • at have viden om en vejrudsigts formål og struktur.
  • at fortælle om hovedtræk af Jordens, Månens og Solens indbyrdes bevægelser med modeller, herunder med animationer.
  • at have viden om hovedtræk af solsystemets opbygning.

Inden for kompetenceområdet perspektivering er målet, at undervisningen skal lede frem mod, at eleverne tilegner sig viden, kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til:

  • at relatere viden fra natur/ teknologi til andre regioner.
  • at have viden om centrale naturfaglige og teknologiske udviklinger.
  • at beskrive en proces fra ressource til færdigt produkt og fra produkt til ressource.
  • at have viden om teknologiudvikling gennem tiden.
  • at sammenligne egne levevilkår med andres.
  • at diskutere årsager til sund og usund livsstil.
  • at fortælle om dyre- og planteliv andre steder på Jorden.
  • at have viden om menneskets påvirkning af naturområder gennem tiden.
  • at sammenligne vejrdata fra Danmark med vejrdata fra andre regioner.
  • at skelne mellem astronomi og alternative forklaringer om solsystemets opståen og livets begyndelse.

Inden for kompetenceområdet kommunikation er målet, at undervisningen skal lede frem mod, at eleverne tilegner sig viden, kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til:

  • at formidle egne data mundtligt og skriftligt.
  • at have viden om medier og formidlingsformer.
  • at anvende centrale fagord og begreber mundtligt og skriftligt.
  • at læse og skrive enkle naturfaglige tekster.
  • at have viden om enkle naturfaglige teksttypers formål og struktur.

Mål efter 6. klasse

Inden for kompetenceområdet undersøgelse er målet, at undervisningen skal lede frem mod, at eleverne tilegner sig viden, kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til:

  • at designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse.
  • at gennemføre enkle systematiske undersøgelser.
  • at have viden om undersøgelsesdesign.
  • at identificere stoffer og materialer i produkter.
  • at udvikle enkle produkter.
  • at gennemføre fysiologiske forsøg ved brug af enkelt digitalt måleudstyr.
  • at have viden om kost og hygiejne, herunder håndhygiejne.
  • at udføre enkle feltundersøgelser i naturområder, herunder med digitalt måleudstyr.
  • at beskrive et naturområde på baggrund af egne undersøgelser.
  • at gennemføre undersøgelser af energiformer.
  • at kunne anvende, udvikle og argumentere for programmering og kodning.

Inden for kompetenceområdet modellering er målet, at undervisningen skal lede frem mod, at eleverne tilegner sig viden, kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til:

  • at designe enkle modeller.
  • at anvende sammensatte modeller til at beskrive processer.
  • at diskutere enkle modellers egnethed.
  • at beskrive forsyningsproduktion med enkle procesmodeller.
  • at have viden om modeller til at beskrive teknologi.
  • at forklare ørets og øjets fysiologi og anatomi med modeller.
  • at opstille modeller om fordøjelsessystemet.
  • at forklare om organismers samspil i naturen med modeller.
  • at have viden om organismers opbygning og nedbrydning af stof.
  • at fremstille modeller af vandets kredsløb.
  • at have viden om nogle atomer og molekyler.
  • at fortælle om jordskælv og vulkanudbrud med modeller, herunder med digitale modeller.
  • at fortælle om aktuelle naturkatastrofer og andre begivenheder ved brug af kort.

Inden for kompetenceområdet perspektivering er målet, at undervisningen skal lede frem mod, at eleverne tilegner sig viden, kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til:

  • at perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser.
  • at beskrive natur og teknologis anvendelse i samfundet og fremstilling i medier.
  • at sætte anvendelse af natur og teknologi i et bæredygtigt perspektiv.
  • at have viden om produktioners afhængighed og påvirkning af naturgrundlaget.
  • at identificere ressourcebesparende teknologier.
  • at skelne mellem livsstilsfaktorer og levevilkår.
  • at have viden om kost- og motionsråd.
  • at have viden om hovedtræk af livets udvikling.
  • at beskrive interessemodsætninger i menneskers forvaltning af naturen lokalt og globalt.
  • at forklare om sammenhænge mellem energi-udnyttelse og drivhuseffekt.
  • at have viden om vedvarende og ikke vedvarende energikilder.
  • at sammenholde naturkatastrofer til menneskers levevilkår.
  • at have viden om vand, vejr og den sidste istids påvirkning på landskabsdannelse.

Inden for kompetenceområdet kommunikation er målet, at undervisningen skal lede frem mod, at eleverne tilegner sig viden, kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til:

  • at kommunikere om natur og teknologi.
  • at argumentere om enkle forhold inden for natur og teknologi.
  • at diskutere enkle problemstillinger om natur og teknologi.
  • at have viden om enkel naturfaglig kildekritik.
  • at udtrykke sig med brug af naturfaglige og teknologiske fagord og begreber mundtligt og skriftligt.
  • at have viden om naturfaglige og teknologiske fagord og begreber.
  • at læse og skrive naturfaglige tekster.
  • at have viden om naturfaglige teksters formål og opbygning.