Formålet for faget formning
På Refsvindinge Friskole undervises i formning fra bh. kl – 6. kl. Faget inkluderer både billedkunst og håndarbejde på disse klassetrin. Derudover prioriteres faget højt i skolens emneuger, temadage og valgfag samt på lejrskoler. I hverdagen optræder faget som en naturlig del af det tværfaglige samarbejde. Vi tilstræber, at eleverne gennem ekskursioner i nærområdet, på museer og lignende får oplevelser og inspiration til det kreative arbejde.
Formål for faget formning opdeles i billedkunst og håndarbejde:
Formålet med billedkunst er, at eleverne gennem praktiske, eksperimenterende og skabende opgaver bliver i stand til at forstå og bruge billedsproget som et personligt meddelelses- og udtryksmiddel.
Formålet med håndarbejde er, at eleverne udvikler håndværksmæssige færdigheder i at fremstille tekstile produkter, der har æstetisk og/eller funktionel værdi.
Delmål efter 2. klassetrin.
Målet med undervisningen er, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til:
- at tegne, male og fremstille skitser og billeder på baggrund af fortælling, fantasi, følelser, sanser og iagttagelse
- at have viden om billedopbygning og enkle fagord og begreber
- at anvende viden om tegneredskabers udtryksmuligheder
- at anvende enkle håndværksmæssige teknikker, f.eks. trykteknikker
- at bruge viden om forskellige materialers anvendelsesmuligheder
- at anvende tørre og våde farver og enkle farveblandinger
- at kunne præsentere og samtale om egne og andres billeder ud fra enkle præsentationsformer
- at kunne fremstille et produkt indenfor et bestemt tema
- at anvende forskellige rumlige former og eksperimenter med form og farve
- at kunne analysere og samtale om billeder og skulpture mm.
- at anvende billeder som personligt udtryksmiddel
- at kunne beherske enkle syteknikker
- at kende til forskellige håndarbejdsmaterialer
Slutmål efter 6. klassetrin.
Målet med undervisningen er, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til:
- at fremstille billeder og rumlige udtryk på baggrund af ideer, følelser, holdninger og iagttagelser
- at anvende teknikker til at udtrykke lys, skygge og dybde i billeder samt bruge farven som virkemiddel
- at arbejde og eksperimentere med former, komposition og farvelære
- at fremstille billeder i samarbejde med andre
- at analysere og samtale om billeders form, funktion, indhold og virkemidler
- at kunne udtrykke sig gennem forskellige billedformer fx maleri, grafik og skulptur
- at genkende enkle stilarter og udtryksformer indenfor kunst, arkitektur og design
- at anvende viden om bygningselementer og stilarter til egen fremstilling
- at kunne fremstille og analysere digitale billedfortællinger ved hjælp af enkle billed- og redigeringsteknikker
- at beherske et udvalg af tekstile teknikker og have kendskab til forskellige materialer
- at formgive tekstile produkter og overskue processen fra idé og planlægning til færdigt produkt
- at eksperimentere med tekstile materialer, farver og teknikker med æstetisk sigte
- at anvende billeder, rumlige fremstillinger og tekstile produkter som personligt kommunikations- og meddelelsesmiddel
- at forstå sammenspillet mellem udtryks- og formidlingsformer