Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/refsvindingefriskole.dk/public_html/wp-content/plugins/essential-grid/includes/item-skin.class.php on line 1321

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/refsvindingefriskole.dk/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2758

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/refsvindingefriskole.dk/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2762

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/refsvindingefriskole.dk/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3706
Formning | Refsvindinge Friskole

Formning

Formålet for faget formning

På Refsvindinge Friskole undervises i formning fra bh. kl – 6.  kl. Faget inkluderer både billedkunst og håndarbejde på disse klassetrin. Derudover prioriteres faget højt i skolens emneuger, temadage og valgfag samt på lejrskoler. I hverdagen optræder faget som en naturlig del af det tværfaglige samarbejde. Vi tilstræber, at eleverne gennem ekskursioner i nærområdet, på museer og lignende får oplevelser og inspiration til det kreative arbejde.

Formål for faget formning opdeles i billedkunst og håndarbejde:

Formålet med billedkunst er, at eleverne gennem praktiske, eksperimenterende og skabende opgaver bliver i stand til at forstå og bruge billedsproget som et personligt meddelelses- og udtryksmiddel.

Formålet med håndarbejde er, at eleverne udvikler håndværksmæssige færdigheder i at fremstille tekstile produkter, der har æstetisk og/eller funktionel værdi.

Delmål efter 2. klassetrin.

Målet med undervisningen er, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til:

  • at tegne, male og fremstille skitser og billeder på baggrund af fortælling, fantasi, følelser, sanser og iagttagelse
  • at have viden om billedopbygning og enkle fagord og begreber
  • at anvende viden om tegneredskabers udtryksmuligheder
  • at anvende enkle håndværksmæssige teknikker, f.eks. trykteknikker
  • at bruge viden om forskellige materialers anvendelsesmuligheder
  • at anvende tørre og våde farver og enkle farveblandinger
  • at kunne præsentere og samtale om egne og andres billeder ud fra enkle præsentationsformer
  • at kunne fremstille et produkt indenfor et bestemt tema
  • at anvende forskellige rumlige former og eksperimenter med form og farve
  • at kunne analysere og samtale om billeder og skulpture mm.
  • at anvende billeder som personligt udtryksmiddel
  • at kunne beherske enkle syteknikker
  • at kende til forskellige håndarbejdsmaterialer

 

Slutmål efter 6. klassetrin.

Målet med undervisningen er, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til:

  • at fremstille billeder og rumlige udtryk på baggrund af ideer, følelser, holdninger og iagttagelser
  • at anvende teknikker til at udtrykke lys, skygge og dybde i billeder samt bruge farven som virkemiddel
  • at arbejde og eksperimentere med former, komposition og farvelære
  • at fremstille billeder i samarbejde med andre
  • at analysere og samtale om billeders form, funktion, indhold og virkemidler
  • at kunne udtrykke sig gennem forskellige billedformer fx maleri, grafik og skulptur
  • at genkende enkle stilarter og udtryksformer indenfor kunst, arkitektur og design
  • at anvende viden om bygningselementer og stilarter til egen fremstilling
  • at kunne fremstille og analysere digitale billedfortællinger ved hjælp af enkle billed- og redigeringsteknikker
  • at beherske et udvalg af tekstile teknikker og have kendskab til forskellige materialer
  • at formgive tekstile produkter og overskue processen fra idé og planlægning til færdigt produkt
  • at eksperimentere med tekstile materialer, farver og teknikker med æstetisk sigte
  • at anvende billeder, rumlige fremstillinger og tekstile produkter som personligt kommunikations- og meddelelsesmiddel
  • at forstå sammenspillet mellem udtryks- og formidlingsformer